تغذيه مناسب بهترين راه پيش«

حدود 30 درصد جمعيت ايران نيز دچار چاقي (در زنان بيشتر از مردان) هستند (برخي از اين افراد ظاهر لاغري دارند ولي چربي خون آنان بالاست كه به اين افراد چاق پنهان گفته مي شود). داشتن تغذيه مناسب، آرامش رواني و تحرك (روزانه نيم ساعت ورزش يا كار فيزيكي) و نيز عدم استعمال دخانيات بهترين راه پيشگيري و درمان اين بيماري ها است.
1- رژيم غذايي مخصوص بيماران ديابتي(قندخون بالا):
الف - از مصرف موادغذائي زير كاملا خودداري شود:
شيريني جات، چربي، تركيبات قندي، نوشابه، شربت، خرما، بستني، شكلات، كشمش، انگور (داراي قند فروكتوز و فيبروپروتئين، هندوانه، كمپوت ميوه ها، جگر(داراي موادقندي بصورت گليكوژن است).
ب - موادغذائي زير كمتر مصرف شود:
مواد نشاسته دار مانند نان (هربارمصرف به اندازه يك كف دست باشد)، برنج و ماكاروني (به اندازه 10قاشق، روزانه يكي از مواد نشاسته دار فوق مصرف شود).
ج - بيماران مبتلا به ديابت غذاهاي زير را مصرف كنند:
سبزيجات تازه، كاهو، خيار، گوجه فرنگي، گوشت خالص مرغ و ماهي (بدون چربي)، كدو (آب پز)، قارچ، سويا، شيركم چرب.
2- رژيم غذائي مخصوص بيماران با تري گليسريد بالا (بيش از200ميلي گرم درصد در خون):
الف - از مصرف موادغذائي زير خودداري شود:
كله پاچه، جگر، سيرابي، گوشت چربي دار، موادغذائي سرخ كردني، سوسيس، كالباس، همبرگر، تمامي فست فودها، كره، خامه، شيرپرچرب، پنير پرچرب و دوغ پرچرب.
لازم بذكراست موادقندي در بدن به چربي نيز تبديل مي شوند.
ب - موادغذائي زير كمترمصرف شود:
مواد نشاسته دار مانند نان (به اندازه كف دست در هر وعده)، ماكاروني و برنج (روزانه فقط يكي از آنها حداكثر 10 قاشق مصرف شود، موادقندي و شيريني جات، روغن زيتون و ماهي.
ج - موادغذائي زير مصرف شود:
سبزيجات تازه، حبوبات، كاهو، شويد، خيار، كدو، گوجه فرنگي، گوشت مرغ يا ماهي بدون چربي، سويا، قارچ، انار، گريپ فورت.
3- رژيم غذائي مخصوص بيماران با كلسترول بالا (بيش از200ميلي گرم درصددرخون):
الف - از مصرف موادغذائي زير كاملا خودداري شود:
تخم مرغ (بخصوص زرده)، كوكو (بامحتوي زرده تخم مرغ)، جگر، كله پاچه، سيرابي، روغن حيواني، سرخ كردني، هر چربي، كره ، خامه، ماست، دوغ و شيرپرچرب، فست فودها.
ب - موادغذائي زير كمتر مصرف شود:
ماهي و زيتون، روغن مايع، مغز گردو و بادام.
ج - موادغذائي زير بهتر است مصرف شود:
سبزيجات تازه، كاهو، شويد، قارچ، سويا، حبوبات، انواع ميوه ها به ويژه انار، گوشت بدون چربي مرغ، روغن ماهي، پسته خام، شير يا ماست كم چرب.
تبصره: درايران تنوع غذايي كمتر از متوسط جهاني است (متوسط جهاني 30نوع غذا، در ايران 14 نوع و ژاپن70 نوع غذا). تنوع غذايي در پيشگيري از بيماري ها بسيار موثر است، سرانه مصرف ماهي در ايران دو كيلوگرم و در ژاپن 12 كيلوگرم در سال است، گوشت ماهي داراي پروتئين، كلسيم، فسفر، يد، فلوئور و ويتامين هاي A-D-E است.
.................................................................................................................................
×× مديركل پشتيباني معاونت درمان سازمان تامين اجتماعي

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «تغذيه مناسب بهترين راه پيش«» اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-1250) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
برچسب ها :
منبع : ایرنا

تبلیغات



جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات