از مهرجويي تا فرهادي؛بزرگان سينما در قاب دومين روز جشنواره جهاني فجر

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا از پرديس سينمايي چارسو، برنامه هاي دومين روز (پنج شنبه/ 2 ارديبهشت) جشنواره جهاني فيلم فجر با پخش فيلم كوتاه «سوئيچ من» از سان چو چوآنگ و آنتوان چخوف از رنه فره كارگردان فرانسوي در سالن 4 آغاز شد. در حاليكه تعدادي از مهمانان خارجي براي تماشاي آنتوان چخوف به سالن 4 رفتند اين فيلم زيرنويس انگليسي نداشت و تنها به زبان فارسي زيرنويس شده بود و عده اي نااميد از سالن خارج شدند.
از طرف ديگر در حاليكه امكان رزرو اينترنتي بليت فيلم ها براي خبرنگاران فراهم نشد، خبر رسيد كه مي توانند با مراجعه به باجه مسئول براي فيلم هايي كه مي خواهند در سانس بعداز ظهر ببيند بليت دريافت كنند و همانطور كه مسئولان روز اول به انها اطلاع داده بودند صرف داشتن كارت خبرنگاري كافي نيست.
اما مطابق اين روزها فيلم هاي ايراني بخش بازار فيلم توانست مخاطبان بيشتري را به خود جلب كند. فيلم «هاري» ساخته امير احمد انصاري با بازي علي كمالي نژاد و مينا ساداتي در حالي در اولين سانس اين بخش يعني ساعت 10 در سالن اصلي به نمايش درآمد، تمام صندلي هاي اين سالن نزديك به 600 نفره پر بود.
اما پيش از آغاز نمايش فيلم ها محمود كلاري فيلمبردار مطرح ايراني براي برگزاري كارگاه آموزشي فيلمبرداري در بخش «دارالفنون» جشنواره حاضر شده بود، اين بخش توانسته دانشجويان رشته هاي مختلف از جمله رشته سينما را با خود همراه كند و به دليل وجود تعدادي دانشجوي خارجي كارگاه هاي آموزشي همزمان به انگليسي ترجمه مي شوند.
كلاري در كارگاه آموزشي خود كه كمي با تاخير حوالي ساعت 9:30 صبح آغاز شد گفت: اين روز‌ها جوانان به راحتي با تلفن همراه‌شان مي‌توانند تصويرسازي كنند؛ درحاليكه در دوره كودكي و جواني ما ارتباط‌مان با جهان به تلويزيوني در قهوه‌خانه خيابان ري محدود مي‌شد كه به بهانه خوردن چاي، تلويزيون هم تماشا مي‌كرديم و فيلم‌هايي كه در سينما رامسر با پرداخت يك تومان به تماشا مي‌نشستيم، جهان تصويري ما به اين اندازه محدود بود و برخوردي با اين عرصه نداشتيم، ورود شما به سينماي حرفه‌اي نسبت به دوره ما بسيار راحت‌تر است.
اما كارگاه آموزشي كلاري حتي بعد از پايان رسمي آن در راهرو نيز ادامه داشت و به ويژه دانشجويان خارجي از وي در مورد موضوعات مختلف فيلمبرداري سوال مي پرسيدند.
اما حوالي ظهر بود كه از تعداد خبرنگاران در كاخ جشنواره كم شد و در نهايت خبر رسيد عده اي از آنها به ضيافت ناهار مسئولان خارجي با مهمانان جشنواره در هتل فردوسي رفته اند!
كارگاه هاي آموزشي بخش دارالفنون با حضور فرزاد موتمن در فضاي باز طبقه هفتم پرديس چارسو ادامه يافت و وي در مورد تجربيات فيلمسازي اش با دانشجويان صحبت كرد و گفت: از آنجا كه من بر پايه فيلمنامه هاي ديگران فيلم مي‌سازم مي توانم ادعا كنم كارگردان تر هستم و مي خواهيم مشخص تر درباره اينكه كارگردان كيست و چه مي كند با هم صحبت بكنيم. اساس كار يك كارگردان خيال و اين كليد شروع يك فيلم است. زماني كه كه به ما به عنوان كارگردان فيلمنامه‌اي را مي دهند، شروع مي كنيم به خواندن و تصور كردن و تخيل! اما تخيل لجام گسيخته و وحشي است و بايد با آن آگاهانه برخورد كنيم و با خودمان تخيل را به جايي ببريم كه براي فيلم كاربردي است.
از ديگر فيلم هاي خارجي در بخش جشنواره جشنواره ها (غير رقابتي) كه در روز دوم توانست مخاطبان را به سالن بكشاند فيلم «مهمان» ساخته مهمت ارييلماز و محصول تركيه و آلمان بود كه در دو سانس 12:15 و 21:30 در سالن اصلي و سالن 4 به نمايش درآمد. فيلمي نزديك به دو ساعت اما متفاوت از سينماي تركيه و در مورد تغيير روابط پدري با دو فرزند دختر و پسرش و در بحبوحه خستگي ها و درماندگي هاي پيرمردي كه روزهاي اوج را پشت سرگذاشته است.
از ديگر رويدادهاي قابل توجه روز دوم برگزاري موسيقي زنده در فضاي طبقه پنجم پرديس سينمايي چارسو توسط گروه هاي جوان موسيقي و به ويژه زنان بود كه حوالي بعدازظهر احوال مهمانان را خوش تر مي كرد. در همين هنگام فاطمه معتمدآريا بازيگر تقدير شده ايراني نيز سري به كاخ جشنواره زد و در گفت وگو با خبرنگاران در مورد برگزاري مجزاي بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر گفت: خوشحالم بابت احترام و شعوري كه جشنواره براي اهالي سينما قايل شده است. يك نفر در سينماي ايران مسئوليت همه چيز اين جشنواره را پذيرفته است و امروز گمشده‌اي را كه سال‌ها داشتم، به دست آورده‌ام.
كارگاه آموزشي «الكساندر ساخاروف» كارگردان مطرح روس با پيشنهاد وي در ابتداي نشست به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد. وي كه به زبان روسي سخن مي گفت در پاسخ به يكي از سوالات در مورد بازسازي «فاوست» در قرن حاضر گفت: اعتقاد دارم كارگردان‌هاي سينمايي نبايد با اكران شدن فيلم‌هايشان كاري داشته باشند و به آن فكر كنند بالاتر از ادبيات چيزي وجود ندارد. هر چه سعي كنيم به سطحي كه نويسنده كار كرده نخواهيم رسيد. وقتي كه موضوعي را مي‌خوانيد با آنچه در فيلم ساخته شده، مسلما فرق‌هايي دارند و هدف شما بايد اين باشد كه وقتي تماشاگر از فيلم شما بيرون آمد برود كتاب را بخواند.
او هم در پايان اين كارگاه از دشواري هايي كه در ساخت اولين فيلمش پيش رو داشته گفت و افزود: فقط بايد به ياد داشته باشيم وقتي كار را شروع كردم كشور من شوروي سابق بود و سانسورهاي زيادي وجود داشت. بلافاصله فيلم توقيف شد و مشكلات زيادي داشتم اما نااميد نشدم.
از ديگر فيلم هاي بخش مسابقه كه در روز دوم نمايش داده شد «اماما؛ هنگامه سقوط يك درخت» با حضور «آسير آلتونا» از اسپانيا بود. وي كه براي اولين بار به ايران آمده و در جشنواره شركت مي كند به اندازه كافي از اين رويداد خوشحال بود و پيش از اكران فيلم گفت: اين فيلم جايي ساخته شده كه من آن را به خوبي مي شناسم و خودم يك روستازاده ام.
با آنكه فيلم يك ساعت و چهل و پنج دقيقه اي اماما كه پيش از اين در جشنواره هاي زيادي شركت كرده از جذابيت هاي معمول سينماي متداول غرب به دور بود توانست مخاطبان را در سالن اصلي چارسو تا پايان با خود همراه كند. اما نشست سوال و جواب با حضور كارگردان و فرهاد توحيدي فيلمنامه نويس كه از قبل اعلام و برنامه ريزي شده بود به خوبي پيش نرفت و هماهنگ نبودن مسئولان سالن براي اين نشست باعث شد بسياري از بينندگان سالن را ترك كنند، اما كارگردان در سالن ماند و به سوالات بعصي از حضار پاسخ داد.
اما شايد فيلم «موج نو» ساخته احمد طالبي نژاد منتقد نام آشناي ايراني در دومين روز توانست بيشترين مخاطبان را به خود جلب كند. وي كه در اين فيلم به آغاز موج نوي فيلمسازي در ايران با بزرگان سينما يعني داريوش مهرجويي، بهمن فرمان آرا و كيانوش عياري پرداخته بود پيش از آغاز نمايش آن در سالن 4 پرديس چارسو گفت: مي خواستم تاريخ سينماي ايران را به اين شكل مستند كنم.
از قبل اعلام شده بود مهرجويي براي اكران اين فيلم به كاخ جشنواره مي آيد اما وي با تاخيري قابل توجه رسيد؛ چنانكه چراغ ها خاموش و فيلم شروع شده بود اما او هنوز نيامده. وي بعد از تماشاي فيلم در گفت وگوي كوتاهي با خبرنگاران از اكران نشدن فيلم «سنتوري» در زمانه خود بازهم شكايت كرد و خبر داد سنتوري 2 را مي سازد.
نمايش فيلم موج نو همچنين شاهد حضور فيلمسازان و محققان خارجي سينماي ايران نيز بود و تنها فيلمي كه تا آن لحظه عده اي ايستاده و عده نشسته روي پله ها و كف زمين تماشا كردند. مصاحبه هايي مستندگونه در باره روند جديد سينماي ايران اواخر دهه 40 و اوايل دهه 50 و موج جديدي در اين سينما در دهه 70 با حضور سينماگران جوان ايراني يعني پرويز شهبازي، اصغر فرهادي و شهرام مكري كه اين فيلم در بخش غيررقابتي فيلم هاي مستند در جشنواره حاضر است.
حجت الله ايوبي رييس سازمان سينمايي در ساعت پاياني يعني حوالي ساعت 21 باز هم سري به كاخ جشنواره زد و از كم و كيف كار در گفت وگو با رضا ميركريمي دبير جشنواره مطلع شد.
آخرين كارگاه روز دوم را نيز اصغر فرهادي كارگردان اسكاري سينماي ايران برگزار كرد، كه حضورش به تنهايي خبرنگاران را به جنب و جوش در ساعات پاياني شب واداشت. وي در پاسخ به سوالي در مورد حضور فيلم «فروشنده» در جشنواره فيلم كن گفت: نتيجه روز جمعه (3 ارديبهشت) اعلام مي شود.
وي در مورد بخش دارالفنون نيز گفت: اين اتفاقات خوب در جشنواره جهاني امسال جاي خوشحالي دارد و مايه آبرومندي است،اين اتفاقات مثبت باعث مي شود بي برنامگي هاي مرسوم از بين برود و كشورهاي خارجي از جشنواره ما بيشتر استقبال كنند.
از ديگر رويدادهاي پنج شنبه در كاخ جشنواره رونمايي از كتاب «معرفي منابع جهاني در مورد سينماي ايران» نوشته عبدالحسين لاله عصر پنج شنبه در فضاي باز طبقه هفتم پريس چارسو بود.
ميركريمي در مراسم رونمايي از اين كتاب گفت: اين كتاب به سفارش جشنواره به نگارش درآمده است، پيش از اين جاي كتابي كه در بردارنده فهرست منابع مكتوب خارجي درمورد سينماي ما باشد،خالي بود.
از ديگر سينماگراني كه ديروز به كاخ جشنواره سر زدند مي توان به مريم بوباني بازيگر، حسن برزيده، حسين فرخي، نرگس آبيار كارگردان، محمد حسين قاسمي تهيه كننده اشاره كرد.
دومين دوره جشنواره جهاني فيلم فجر از اول تا ششم ارديبهشت در پرديس سينمايي چارسو در دو بخش رقابتي و چهار بخش غيررقابتي برگزار مي شود.
بخش رقابتي يا همان مسابقه آن به نام «سينماي سعادت» (مسابقه بين الملل) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني و بخش «پانوراما» (كشورهاي آسيايي و جلوه گاه شرق) با 12 فيلم خارجي و 3 فيلم ايراني ميزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فيلم خارجي و 5 فيلم ايراني در اين بخش ها به نمايش در مي آيد.
در فضاي غيررقابتي جشنواره نيز چهار بخش تدارك ديده شده كه از جمله آن «جام جهان نما' با 10 فيلم خارجي، «نمايش هاي ويژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فيلم از سينماي فرانسه و «دارالفنون» كه برنامه هاي دانشجويي، كلاسي هاي درس اساتيد، كارگاه آموزشي و هم انديشي است.
اصغر فرهادي، مجيد برزگر و فرزاد موتمن از جمله اساتيد بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با اين فيلم ها بازار فيلم نيز در پرديس چارسو با حضور شركت هاي فيلمسازي و پخش كننده هاي ايراني و خارجي برقرار است.
فراهنگ**9157 / 1200

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «از مهرجويي تا فرهادي؛بزرگان سينما در قاب دومين روز جشنواره جهاني فجر» اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-12751) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
منبع : ایرنا

تبلیغات



جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات