اولويتي كه براي ما اولويت نيست **حسن فتحعلي

بازي هاي رايانه اي علاوه بر جنبه سرگرمي، مي تواند باعث تقويت مهارت هاي ذهني، حركتي و كمك به حل مشكلات و انديشيدن به يافتن راه حل هاي مختلف براي مسايل گوناگون شود،اما چنانچه متناسب با سن و شرايط فرهنگي پذيرفته شده درجامعه نباشد مي تواند موجب نقض يا تحريف و تضعيف باورها و اعتقادات ديني شود.
ايجاد ترس، احساس دروني ناامني، بي‌اعتمادي به فضاي موجود و آسيب هايي نظير اضطراب‌هاي پايدار، لكنت زبان و اختلالات خواب در كودكي، بيماريهاي قلبي ـ تنفسي و همچنين حس بدبيني و رفتارهاي محافظه كارانه در محيط اجتماعي از ديگر تهديدهايي است كه گيمرها و علاقمندان پر و پا قرص بازي هاي رايانه اي را تهديد مي كند.
بنابراين به همين دليل است كه با وجود تجارت ده ها ميليارد دلاري اين صنعت در جهان، مقام هاي ارشد كشورهاي توسعه يافته و اغلب توليد كننده اين بازي ها اقدام به ايجاد محدوديت در استفاده و تقسيم آنها براي سنين مختلف مي كنند.
بسياري از بازي‌هاي رايانه‌اي كودكان را به لحاظ اجتماعي منزوي مي‌كنند، بخصوص بازي‌هايي كه به صورت تك نفره بازي مي‌شوند و زمان زيادي وقت بازيكن را به خوداختصاص مي‌دهند،همچنين بازيكنان ممكن است زمان‌هاي كمتري را به فعاليت‌هاي ديگري از قبيل انجام تكاليف،خواندن، ورزش كردن و رابطه با خانواده و دوستان خود اختصاص دهند.
استفاده از كلمات ركيك و رفتارهاي ناشايستي كه منجر به هنجارشكني اجتماعي مي‌شود، از آسيب هاي اجتماعي است كه كودكان و نوجوانان ممكن است در اينگونه بازي‌ها با آن آشنا شوند، همچنين ايجاد فضايي براي تجربه ذهني و رواني مخاطب براي رفتارهايي كه مردم آزاري تلقي مي‌شود از جمله آسيب هايي است كه مي‌تواند منجر به اختلالات شخصيتي و اجتماعي فرد شود.

**وضعيت كنوني استفاده از بازي هاي رايانه اي در ايران
گرچه از مدتي قبل بازي هاي رايانه اي فاخر و مناسبي براي علاقه مندان ايراني عرضه شده اما بسياري از بازي ها همچنان از خارج وارد و يا در فضاي مجازي به شكل قانوني و يا غير قانوني دانلود مي شود.
بر اساس آمارهاي سال 1390، 18 ميليون و 500 هزار نفر در ايران از بازي هاي رايانه اي استفاده مي كنند كه بين سه تا 40 سال سن داشته و ميانگين سن آنها 16 سال ثبت شده است. اما جالب آنكه از ميان تمام بازي هايي كه در اختيار اين گروه علاقمند در ايران قرار دارد تنها 4 درصد ساخت داخل است.
بي شك تاثير بخش عمده اي از 96 درصد باقي مانده بازي هاي خارجي در زمينه هاي ترويج خشونت، توهين به باورهاي ديني، تخريب شخصيت و غرور ملي بر هيچ كس پوشيده نيست.
آمارهاي اعلام شده مربوط به سال 90 يعني چهار سال پيش بوده و قطعا طي چهار سال گذشته ميزان ورود بازي هاي غير مجاز خارجي و همچنين استفاده كنندگان از آنها در ايران رو به فزوني بوده است.

**چرا احساس خطر نمي كنيم؟
مهمترين نكته اي كه پس از بررسي اين آمار ها به ذهن خطور مي كند اينكه؛ نبايد اين بازي ها را به بازي بگيريم. شايد بسياري از مسوولان تا بحث بازي هاي رايانه اي به ميان آيد تصور كنند در ميان انبوه مشكلات جامعه اين موضوع چندان جاي پرداختن نداشته باشد اما واقع امر اين است كه بازي هاي رايانه اي يا ويديويي نامناسب پديده خطرناكي است كه اثرات آن در آينده نزديك بر روي قشر مهمي كه به زودي مسووليت هاي جامعه را بر عهده خواهند گرفت آشكار خواهد گشت و آن موقع پرداختن به آن دير خواهد بود.
نبايد غافل شد كه دنياي بازي هاي ويديويي يا رايانه اي دريچه اي به حوزه فرهنگ سازي محسوب مي شود و هر كس در اين زمينه ابتكار عمل را بر عهده گيرد مي تواند در جهت دهي فكري افراد هر جامعه اي نقش موثري داشته باشد.
يكي از مهمترين اقداماتي كه مي توان در اين زمينه به آن توجه داشت، حمايت جدي از پديد آورندگان بازي هاي ايراني و كساني است كه در خلق اين بازي ها به مفاهيم و ارزش هاي اسلامي ايراني توجه دارند و توان خود را براي نشر آنها در دنياي بازي و سرگرمي صرف مي كنند.
گرچه سازندگان و توليدكنندگان اين بازي ها در ايران جوان هستند و در آغاز راه اما حمايت هاي مادي و معنوي از آنان بايد سرلوحه كارها قرار گيرد كه قانون كپي رايت يا حق مالكيت معنوي و قانون استفاده از بازي ها بر اساس سنين مشخص شده روي بازي ها از جمله آنها است.
از سوي ديگر بايد توجه داشت شركت هاي غربي كه سال‌هاست در اين عرصه فعاليت مي كنند. براي تغيير باورها و انديشه هاي جوانان ايراني بازي هايي را طراحي و ارايه مي كنند كه مي تواند در تغيير نگرش استفاده كنندگان در بلند مدت كاملا اثرگذار باشد.

**ايرانيان روزي 45 ميليون ساعت بازي رايانه‌اي انجام مي‌دهند
در شرايطي كه بر اساس آمارها هر شخص ممكن است هر فيلم را دو تا سه بار تماشا كند، استفاده كنندگان از بازي هاي رايانه اي يا همان گيمرها روزي دو تا سه ساعت از وقت خود را صرف اين كار مي كنند.
بر همين اساس اگر معيار را آمارهاي سال 90 قرار دهيم كه استفاده كنندگان از بازي هاي رايانه اي را 18 و نيم ميليون نفر ذكر مي كنند و ميزان استفاده روزانه از اين نوع بازي ها را بطور متوسط دو ساعت و نيم ( كمتر از ميزان اعلام شده) فرض كنيم اين واقعيت آشكار مي شود كه ايراني ها هر روز بيش از 45 ميليون ساعت از وقت خود را صرف بازي هاي رايانه اي مي كنند.
اين واقعيت ها مي طلبد مسولان امر به اين موضوع كه شايد در وهله نخست اولويت دار به نظر نيايد اهميت دهند و علاج واقعه را قبول از وقوع بيانديشند گرچه از زمان وقوع مدتها است كه مي گذرد.
*سردبير گروه فرهنگي ايرنا

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «اولويتي كه براي ما اولويت نيست **حسن فتحعلي» اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-1512) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
منبع : ایرنا

تبلیغات



جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات