كولايي: سهم پنج درصدي زنان از مجلس كم است/شريعتي: نگاه زنان به خود منفي است

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'الهه كولايي' نماينده اصلاح طلب مجلس ششم، به عنوان آغازگر مناظره گفت: سهم پنج درصدي زنان در نهاد مجلس، نسبت به هزينه اي كه زنان بر اساس اعتقادات خود براي كشور و انقلاب داده اند ناكافي است و بر اين اساس نمي توان از الگودهي در خصوص نقش اثرگذار زنان سخن گفت.
'عفت شريعتي كوه بناني'، نماينده اصولگراي مجالس هفتم وهشتم نيز، نگرش زنان به خود را در جوامع شهري و روستايي منفي دانست و گفت: آيا اگر نيمي از زنان جامعه در عرصه راي دهي و فضيلت شناسي حضور داشته باشند، باز هم پنج درصد از راه يافتگان به مجلس زن خواهند بود؟
وي بر ضرورت فضيلت سازي و فضيلت شناسي در كشور تاكيد كرد و گفت: آموزش و پرورش، دانشگاهها، حوزه هاي علميه و مراكز فرهنگي ما بايد در تقويت فضيلت در ميان مردم كار كنند.
كولايي با اشاره به آرمانهاي انقلاب اسلامي گفت: بسياري از سنت ها و فرهنگ هاي جاهلي به نام اسلام در كشورهاي مسلمان منطقه اعمال مي شود و در ايران نيز به عنوان كشوري كه قرنها تحت تاثير نظام مردسالارانه قرار داشته، انقلابي اسلامي رخ مي دهد.
وي افزود: بر اساس آيات قرآن كريم خداوند زن ومرد را از نفس واحده و با حقوق انساني برابر آفريد و تنها ملاك برتري را تقوا قرار داد ولي امروز در كشورهاي اسلامي اين تقوا تبديل به جنسيت شده است، بنا براين در اين جوامع زن يك موجود مادون مرد قرار مي گيرد.
اين فعال اصلاح طلب گفت: نهاد مجلس را بايد در چهارچوب آرمانهاي انقلاب اسلامي ديد؛ در انقلاب اسلامي امام خميني (ره) زنان را به داشتن نقش سياسي مكلف كردند و دستاورد عظيم انقلاب اسلامي اين بود كه رهبري اين انقلاب به نام دين به برابري حقوق انساني زنان و مردان صحه گذاشت.
نماينده اصولگراي ادوار هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي گفت: ما انقلاب اسلامي را پشت سر نگذاشته ايم، بلكه اكنون در انقلاب هستيم، انقلابي كه در نوع خود بي نظير و داراي يك دكترين فكري و فرهنگي خاص خود بود و اكنون به الگويي در جهان اسلام تبديل شده است.
وي افزود: به هيچ وجه قرآن از منظر انسانيت تفكيك جنسيتي را تاييد نكرده است و همين قرآن پشتوانه اعتقادي و معرفتي ما در انقلاب اسلامي است، از نظر قرآن زندگاني سعادتمندانه در گرو عملكرد صحيح و مومنانه است.
شريعتي ادامه داد: بايد آسيب شناسي كرد كه چراعرصه ورود 60 درصد از دانشگاهيان ما كه زنان تحصيلكرده هستند، به مشاغلي كه استحقاقش را دارند كم است.
الهه كولايي در تشريح عملكرد مجالس گذشته اظهار كرد: در مجلس پنجم براي اولين بار مسايل مربوط به زنان مورد توجه قرار گرفت و در مجلس ششم هم اوج اين تلاش را ديديم كه تلاش شد اصلاحات بيشتري در قوانين حوزه خانواده و زنان صورت بگيرد.
وي با انتقاد از عملكرد مجالس بعدي گفت: همه شاهد بوديم كه در مجالس هفتم و هشتم با بستن بودجه هاي اختصاص داده شده به حضور اجتماعي زنان در حوزه هاي بيرون خانه، برجسته سازي نقش خانگي زنان را مورد تاكيد قرار دادند.
وي تاكيد كرد: بعد از مجلس ششم شاهد يك گردش سياسي بوديم، يعني شاهد باز گرداندن زنان به خانه ها بوديم و اولين اقدامي كه در سطح دولت صورت گرفت آن بود كه نهاد مشاركت اجتماعي زنان به نهاد زنان و خانواده تبديل شد و دوباره نقش سنتي زنان برجسته شد.
عفت شريعتي، عدم مشاركت جدي زنان را نيازمند تحقيق و آسيب شناسي دانست و گفت: در اين خصوص كاري صورت نمي گيرد اما موقع انتخابات توقع داريم مردم وارد عرصه شوند، يا اين قدر بداخلاقي و تخريب صورت مي گيرد كه مردم نسبت به اصل مساله نگران مي شوند.
اين فعال سياسي اصولگرا با اشاره به تحصن مجلس ششم، گفت: مجلس ششم به دنبال مجلس پنجم فعاليتهايي انجام داد اما خلائي بزرگ و يك شكاف عميق در رفتارهاي مجلس ششم ديديم كه مجالس بعدي در اين مسير براي رفع كمبودها وارد عمل شدند.
كولايي در ادامه گفت: اين مهارت و توانمندي زنان است كه نقش اجتماعي زنان را تعيين مي كند نه اينكه جامعه نقش خاصي را به زنان ديكته كند.
وي ادامه داد: اگر ديدگاههاي امام خميني (ره) تحليل محتوايي شود، پذيرش نقش و حقوق اجتماعي زنان در جامعه مورد توجه قرار مي گيرد اما برخي در ايام انقلاب معتقد بودند كه حتي صداي زن را كسي نبايد بشنود و در واقع اين نگاه نسبت به زن و نقش اجتماعي اش براساس استناد به دين رويكردهاي مختلفي را به نمايش گذاشته وهمه اينها به نام دين است، يعني به نام دين مانع ايجاد مي شود و به نام دين اين موانع برداشته مي شود، پس خوانش ما از دين مهم است.
وي به تصويب قانون حضانت كودكان در مجلس ششم اشاره كرد و گفت: قبل از اصلاح قانون حضانت كودك، زن به نام دين مي توانست دخترش را فقط تا هفت سال و پسر را تا دو سال سرپرستي كند و بعد از آن تحويل پدر دهد اما با بررسي صورت گرفته با علما، قضات و صاحبنظران، قانون چنين اصلاح شد كه زن مي تواند دختر و پسر را تا 7 سال تحت حضانت بگيرد و پس از آن حضانت به دادگاه واگذار شود.
وي افزود: اين قانون را شوراي نگهبان هم تاييد كرد و به نام قانون ابلاغ شد، يعني به نام دين هر دو قانون اجرا شد. پس با فقه شيعه و حضور علما مي توان چهره قابل انطباق از دين را با نيازهاي روز ارايه كرد.
شريعتي در دفاع از عملكرد مجالس اصولگرا گفت: در مجلس هشتم از مراجع شيعه براي تثبيت جايگاه قانوني زنان بهره گرفتيم، با فراكسيون زنان مساله سهم الارث برابر زن و مرد را با مراجع مطرح كرديم و اين بزرگواران تاييد كردند.
وي افزود: رهبر معظم انقلاب هم در فتوايي حق برابر زوج و زوجه از سهم الارث را اعلام كردند به طوري كه برخلاف تصور عامه مردم، زن هم از عرصه و هم اعيان سهم الارثي داشته باشد و اگر ورثه از دادن اموال غيرمنقول خودداري كند زوجه هم مي تواند حق خودش را از عين مال مطالبه كند.
شريعتي افزود: بيانات رهبري براي زنان نصب العين است و ايشان تاكيد كردند خودتان بايد كار كنيد و همت كنيد و منتظر ديگر مقامات و ارگانها نباشيد.
كولايي در ادامه گفت: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دولت را موظف مي كند براي آحاد ملت ايران، به تناسب استعدادهاي انساني خدادادي، زمينه رشد و شكوفايي فراهم سازد و شاهد بوديم مجلس شوراي اسلامي بر خلاف روح قانون اساسي در ادوار گذشته به وظيفه خود عمل نكرد و نهادهايي كه محدوديتهاي جنسيتي براي اشتغال و تحصيل زنان ايجاد كردند را مؤاخذه نكرد.
شريعتي گفت: در مجلس هفتم، طرح بيمه زنان خانه دار را به رئيس جمهوري وقت داديم، طرحي كه زنان را به آينده اميدوار مي كرد و جلو خيلي از مفاسدي را كه به دليل فقدان امكانات اوليه براي آنان پيش مي آيد، مي گرفت.
اين مناظره به همت جهاد دانشگاهي مشهد با حضور دو چهره شاخص از نمايندگان اصولگرا و اصلاح طلب ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي در دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
3221/5132

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «كولايي: سهم پنج درصدي زنان از مجلس كم است/شريعتي: نگاه زنان به خود منفي است» اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-2876) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
منبع : ایرنا

تبلیغات



جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات