جاي «اركستر شهر» خالي بود

به گزارش روز يكشنبهٔ گروه فرهنگي ايرنا، به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، اسماعيل تهراني، رهبر «اركستر شهر»، دربارهٔ اين اركستر گفت: به‌طور كلي جاي اركستري به اين شكل هميشه خالي بوده است. بيش تر گروه‌هايي كه پيش‌ از اين شكل‌ گرفته بودند، در آن ها چهار، پنج نفر دور هم مي‌نشستند و ساز‌هاي سنتي مي‌نواختند، اما براي «اركستر شهر» تعريف و برنامه‌ريزي متفاوتي كرده‌ايم.
وي افزود: اولاً با توجه به تعدادي كه براي اعضاي «اركستر شهر» در نظر گرفته‌ايم، مي‌توان آن را اركستر سمفونيكي كوچك دانست. نكتهٔ بعدي اين است كه در اين گروه براي تك‌تك سازها فكر مي‌شود، چون تا قبل از اين، شاهد اجراهايي به شكل تك‌صدايي بوده‌ايم كه در آن، تصنيف اجرا مي‌كردند، يك پيش درآمدي بوده، يك نفر تكنوازي مي‌كرده و همان روتين موجود هميشه اجرا مي‌شده است؛ اما در اين اركستر براي سازها از صفر تا صد فكر شده، قطعه تنظيم خواهد شد و نوازنده‌ها وظايف مشخصي دارند.
اسماعيل تهراني بيان كرد: عمدتاً نگاهي آموزشي به اين ماجرا وجود دارد؛ با وجود اينكه اعضاي اركستر همه قبلاً در اين حوزه فعاليت كرده‌اند و تازه‌كار به‌حساب نمي‌آيند، اما به نظر من هيچ‌كدام با ادبيات كار اركستر آشنا نيستند و آن را تجربه نكرده‌اند.
رهبر اركستر «شهر» دربارهٔ چشم‌انداز اين گروه موسيقي گفت: در حقيقت اين اركستر با اين فكر پايه‌‌ريزي شده است كه ادامه پيدا كند و بتوانيم سري بلند كنيم و به دنيا نشان دهيم اركستر واقعي كلاسيك ما اين است.
وي افزود: معتقدم كه كار اين اركستر بسيار مهم و ذات آن درست است و مردم بي‌شك با نتيجهٔ كار اركستر ارتباط برقرار خواهند كرد. چون موسيقي خودشان است و از زبان سازهاي خودشان اين نواها را خواهند شنيد.
تهراني دربارهٔ قطعه هايي كه در اركستر «شهر» نواخته خواهد شد، گفت: در حقيقت هدف ما نواختن قطعه هاي تازه است ولي اين بدين معنا نيست كه قطعه هاي تكراري اجرا نشود. براي مثال، قطعه هاي بتهوون در دنيا چند بار اجرا مي‌شود؟ آيا بايد اين موضوع را براي يك اركستر سمفونيك نامدار بايد امري منفي تلقي كنيم؟ در نتيجه بخشي از كارهاي ما جديد و بخشي الهام‌گرفته از ملودي‌هاي محلي و سنتي خودمان خواهد بود.
رهبر «اركستر شهر» افزود: بايد اين موضوع را در نظر داشت كه وقتي يك ملودي مجدداً بازسازي و بازنويسي مي‌شود، ديگر نمي‌توانيم واژهٔ تكراري بودن را براي آن استفاده كنيم. در واقع ملودي با تكنيك و نگاه آهنگساز به اثري تازه تبديل مي‌شود. براي مثال ممكن است من تصميم بگيرم ملودي «گل گندم» را براي اين اركستر تنظيم كنم، بعد همه در واكنش به اين تصميم بگويند: ما هزار بار اين ملودي را در طول زندگي خود شنيده‌ايم ولي حالا بايد ببينند تابلوي تصوير صوتي اين ملودي چه طور شده است، به ملودي «گل گندم» چه نگاهي شده و دوم اينكه ما بايد از اين ملودي محافظت كنيم و نبايد آن را به‌دست فراموشي بسپاريم.
اسماعيل تهراني دربارهٔ لزوم وجود اركستر گفت: اركستر، ابزاري است كه به وسيلهٔ آن هنر را به گوش ديگران مي‌رسانيم. در حقيقت اركستر، قانوني در نوازندگي و حتي زندگي كردن به شما ياد مي‌دهد.
وي افزود: من هميشه سر كلاس به دانشجوها مي‌گويم كه موسيقي به ما ياد مي‌دهد كه به دو دهم ثانيه فكر كنيم. وقتي نوازنده مجبور مي‌شود تا اين اندازه ذره‌بين و ريز‌بين شود، در نهايت اين مسئله در تمامي فعاليت‌هاي اجتماعي او اثر مي‌گذارد؛ كارش را به موقع انجام مي‌دهد، رانندگي او قانوني مي‌شود، هميشه سر وقت حضور پيدا مي‌كند و... . پس فلسفهٔ اين اركستر، كار جمعي انجام دادن است كه در نهايت ياد بگيريم به صورت جمعي حرف براي گفتن داشته باشيم.
مديريت امور موسيقي و سرود سازمان فرهنگي و هنري شهرداري با هدف بهره‌گيري از استعداد‌هاي جوان در رشتهٔ موسيقي و ايجاد زمينه‌ اي براي بروز ظرفيت‌هاي آن ها، اقدام به تشكيل «اركستر شهر» كرده است. فراخوان عضوگيري اين اركستر چندي پيش در رسانه ها منتشر شد.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «جاي «اركستر شهر» خالي بود» اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-4238) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
برچسب ها : اركستر
منبع : ایرنا

تبلیغات



جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات