حمايت شوراي شهر قم از تصميم وزير راه براي احياي ايستگاه مركزي مترو

به گزارش ايرنا، در اين جلسه كه شامگاه يكشنبه با حضور اكثريت اعضاي شوراي اسلامي شهر قم و همچنين معاونان شهردار قم در سالن جلسات اين شورا تشكيل شد، مديرعامل سازمان قطار شهري قم ضمن ارائه گزارشي از پيشرفت طرح مترو اظهار داشت: سال گذشته موسسه حرا وابسته به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا به عنوان پيمانكار اين طرح مجموعه مشاور آن را ملزم به تهيه يك برنامه فشرده 22 ماهه جهت احداث فاز يك اين طرح نمود.
ابراهيم نيليه با اذعان به اينكه در بحث احداث ايستگاه ها معارضات و تملك اراضي در مسير بويژه در ميدان شهيد مطهري يكي از معضلات مهم شهرداري در اين مرحله بوده است، تصريح كرد: خوشبختانه در ايستگاه مذكور با تغييراتي كه مورد پذيرش مشاور و پيمانكار واقع شد و برنامه ريزي كه بر مبناي افق 120 سال آينده قم انجام گرفت، بحث قطع درختان ميدان مطهري به غير از يكي دو درخت كه بايد جا به جا شود، به كلي منتفي شده است.
وي همچنين با منتفي خواندن بحث تملك اراضي در ميدان مطهري و اينكه ديگر هيچ نيازي به تملك نداريم، از كاهش حدود 150 ميليارد ريالي بار مالي شهرداري بواسطه اين امر خبر داد و افزود: طبق هماهنگي هاي صورت گرفته قرار شده تا نقشه هاي فاز دو مترو، سريعتر آماده شود.
نيليه همچنين با تاكيد بر اينكه طبق تعهدات پيمانكار ميدان مطهري ظرف مدت شش ماه به حالت عادي و قابل تردد باز خواهد گشت، از بهره برداري از اين طرح در مدت 22 ماه خبر داد و گفت: با توجه به اينكه هر روز تاخير در اتمام و تحويل طرح، مشمول پرداخت جريمه از طرف پيمانكار مي شود، كار به شدت در آن در حال انجام است.
وي با اشاره به كوچك بودن عرض معابر ميدان مطهري و مسدود شدن كامل تردد ها در اين محدوده، تصريح كرد: با توجه به حفر عمق 30 متري زمين به ناچار از فاصله 300 متري ايستگاه با ايجاد رمپ امكان تردد ماشين آلات جهت خاكبرداري فراهم شده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم همچنين خاطرنشان كرد: كار تهيه نقشه هاي ايستگاه هاي مترو حداكثر تا اول خرداد ماه نهايي خواهد شد و به منظور اخذ مجوز لازم براي شروع عمليات اجرايي به كميسيون ماده 5 ارجاع داده مي شود.
نيليه افزود: دستگاه حفار هم اكنون از محدوده بيمارستان نكويي عبور كرده است و پس از حفر 2.5 كيلومتر ديگر عمليات حفاري به صورت دستي انجام خواهد شد.
وي همچنين با بيان اينكه بحث ايجاد ارتباط بين ايستگاه مترو و منوريل در ايستگاه مطهري امكانپذير است، تصريح كرد: با توجه به فاصله 70 متري موجود بين ايستگاه هاي مترو و منوريل اين رابطه را مي توان از مسير تونل زير گذر و يا عبور از سطح خيابان برقرار كرد.
ولي الله بياتي رئيس شوراي اسلامي شهر قم نيز در اين جلسه تصريح كرد: پيشنهاد ما به پيمانكار اين بوده كه خط B مترو از شهرك پرديسان آغاز و تا حرم حضرت معصومه (س) ادامه پيدا كند، به صورتي كه مترو در اين مسير به كلي جايگزين منوريل شود.
سعيد شايسته نيك عضو شوراي اسلامي شهر قم نيز ضمن اشاره به تصميم وزير راه و شهرسازي براي عبور مترو از مركز شهر قم، آن را تصميم درستي توصيف كرد و افزود: هر چند در شهرهاي ديگر اتخاذ سياست مركز زدايي امكان دارد، ولي با توجه به موقعيت خاص و ويژه قم به لحاظ وجود حرم حضرت معصومه(س)، اين امكان وجود ندارد، از اين رو سياستي كه وزارت راه دنبال مي كند، سياست صحيحي به شمار مي آيد.
وي گفت: وجود ايستگاه مترو در مركز شهر موجب كاهش بار ترافيك و نياز نداشتن مسافران و زائران به وسايل نقليه عمومي ديگر براي تشرف به حرم مي شود.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم نيز در اين جلسه با اشاره به وعده هايي كه شهردار قم در مصاحبه هاي خود در خصوص بهره برداري از فاز نخست مترو در سال 95 داده است، تصريح كرد: بر خلاف گفته هاي شهردار تحقق اين امر امكانپذير نيست، از اين رو بايد براي تنوير افكار عمومي مقداري شفاف سازي صورت بگيرد.
نعمت الله عواطف رستمي اضافه كرد: معمولا در وعده هايي كه از سوي مسئولان براي گشايش طرح هاي شهري داده مي شود، حداكثر مي تواند 2 تا 3 ماه وقفه وجود داشته باشد، در حالي كه مي بينيم اتمام ايستگاه متروي مطهري به 22 ماه زمان نيازمند است.
عليرضا قاري قرآن معاون امور زير بنايي و شهرسازي شهرداري قم نيز در واكنش به اين سخنان تصريح كرد: اينكه شهردار زمان افتتاح اين طرح را سال جاري عنوان مي كند نوعي راهبرد براي مسكون نماندن اين طرح محسوب مي شود، چرا كه بهره برداري هر چه سريعتر اين طرح مستلزم ايجاد حساسيت در مسئولان جهت توجه و اهتمام بيشتر براي رفع همه موانع و مشكلات است.
مصطفي سعاد طلب رئيس كميسيون امور زير بنايي شوراي اسلامي شهر قم نيز با اشاره به اهميت موضوع احياي ايستگاه مركزي متروي قم گفت: عبور متروي قم از مركز شهر تصميمي كاملا عقلاني و منطقي است و بويژه اين مساله در شهر قم از ضرورت و اهميت زيادي برخوردار است.
رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائرين شوراي اسلامي شهر قم نيز ضمن انتقاد از همكاري نكردن ارگان هاي مختلف با طرح قطار شهري، از آن به عنوان مهمترين عامل در تاخير اين طرح ياد كرد و افزود: شوراي شهر بايد به صورت جدي به اين مساله ورود پيدا كند، چرا كه به خاطر كم بودن عرض خيابان ها و معابر، علاوه بر ميدان مطهري در ساير ايستگاه هاي مترو از جمله خيابان امامزاده ابراهيم و آذر نيز به هنگام اجراي طرح بايد كل خيابان مسدود شود.
عباس ذاكريان با تاكيد بر اينكه رفتار ما با پيمانكار بايد به گونه اي باشد كه به وعده هاي خود عمل كند، ضمن تاكيد بر ضرورت ايجاد آمادگي ذهني در شهروندان براي هماهنگي و همكاري بيشتر آنها، تصريح كرد: يكي از مهمترين موانعي كه براي جذب فاينانس شركت هاي مختلف خارجي وجود داشته، مساله تحريم ها بوده كه امروز بواسطه اجراي برجام فرصت بيشتري براي استفاده از فاينانس بوجود آمده و با توجه به ناكافي بودن اعتبارات دولتي و منابع داخلي در بحث تبديل خط B مترو به نيو B نيز بهترين راهي كه مي توانيم اسرعت اين طرح را افزايش دهيم، استفاده از فاينانس است.
خط مترو قم با 14.5 كيلومتر طول از قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران با 14 ايستگاه در حال احداث است كه در ايستگاه ميدان مطهري مركز تبادل خطوط مترو، منوريل و اتوبوس خواهد بود.
حفاري تونل خط مترو قم با استفاده از دستگاه تي بي ام به قطر 9.39 متر به صورت مكانيزه انجام مي شود كه تاكنون بيش از هفت كيلومتر از حفاري خط انجام شده و تنها 2.7 كيلومتر باقي مانده است.
بيشترين فاصله ايستگاه هاي خط مترو قم يك هزار و 200 متر و حداقل فاصله نيز 700 متر است كه طي برنامه ريزي شهرداري قرار است در فاز نخست 4.5 كيلومتر از اين طرح از قلعه كامكار تا ميدان مطهري با سه ايستگاه و چهار قطار طي 22 ماه افتتاح شود.
در اين جلسه علاوه بر ارائه گزارش پيرامون مترو چند لايحه نيز قرائت شد كه رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائرين شوراي شهر با اشاره به تصميم وزارت راه و شهرسازي مبني بر تبديل همه گاردريل هاي موجود در بزرگراه هاي كشور به نيوجرسي به دليل مسائل ايمني تصريح كرد: اين موضوع در آخرين كميسيون ايمني راه هاي استان نيز مورد بررسي قرار گرفته و طي آن اين كميسيون تصميم به برداشتن همه گاردريل هاي بزرگراه امام علي(ع) نموده است.
ذاكريان همچنين با بيان اينكه اين كميسيون مصمم است تا در هر دو رديف اين بزرگراه نيوجرسي نصب شود، تصريح كرد: با توجه به قرار داشتن فضاي سبز در اين بزرگراه نصب نيوجرسي تنها در يك رديف منجر به از بين رفتن فضاي سبز موجود خواهد شد، از اين رو اداره كل راه و شهرسازي به شهرداري پيشنهاد داده براي حفظ فضاي سبز نيوجرسي در دو رديف به كار گرفته شود.
وي افزود: كميسيون ايمني راه هاي استان به شهرداري يك ماه براي اقدام در اين زمينه فرصت داده و تاكيد نموده در صورت همكاري نكردن كليه فضاي سبز موجود در بزرگراه مذكور تخريب و به جاي آن نيوجرسي گذاشته مي شود.
طرح اين موضوع با واكنش ها و اظهار نظرهاي شديد برخي از اعضا مواجه بود كه حسن بختياري نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم با اذعان به اينكه كمربندي امام علي(ع) نقش فرا شهري دارد و از محدوده شهرداري خارج است، گفت: اينكه دستگاه هاي دولتي مي خواهند بار مسئوليت خود را بر روي دوش شهرداري بگذارند به يك سنت و رويه تبديل شده است.
رئيس كميسيون امور زير بنايي شوراي اسلامي شهر قم نيز با بيان اينكه اين موضوع از دو جنبه فني و ايمني قابل بحث و پيگيري است، افزود: اين لايحه بايد قبل از تصويب در صحن علني در كميسيون امور زير بنايي مورد بررسي قرار گيرد.
محمود مسگري يكي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي شهر نيز ضمن مخالفت با پيشنهاد كميسيون ايمني راه هاي استان، آن را نوعي فرار از مسئوليت اداره كل راه و شهرسازي توصيف و اظهار كرد: اگر واقعا همانند آزادراه قم - تهران، كمربند امام علي(ع) نيز به نصب دو رديف نيوجرسي نياز دارد، اين كار بايد فقط از سوي نهاد مربوطه صورت بگيرد.
عواطف رستمي سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم نيز با تاكيد بر اينكه فضاي سبز موجود در كمربندي امام علي(ع) در آينده يكي از حلقه هاي كمربند سبز شهري قم را تشكيل مي دهد، حفظ آن را ضروري عنوان كرد و افزود: اين بزرگراه يكي از زيباترين بزرگراه هاي شهر قم خواهد بود.
در نهايت طبق در خواست رئيس شوراي اسلامي شهر اين لايحه براي بررسي به كميسيون امور زير بنايي رفت.
اين جلسه داراي يك لايحه دو فوريتي از سوي شهرداري مبني برخريد 40 دستگاه اتوبوس شهري نيز بود.
بختياري نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم ضمن قرائت اين لايحه، هدف شهرداري از تنظيم آن را تامين نيازهاي اتوبوسراني از محل اعتبارات عمراني شهرداري و همچنين اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب تا سقف مبلغ 192 ميليارد ريال بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده ذكر كرد و افزود: در اين لايحه در خواست شده تا ساير منابع را از محل واگذاري املاك شهرداري بر اساس قيمت كارشناس دادگستري مورد تاييد طرفين تا سقف 153 ميليارد و 600 ميليون ريال معادل 80 درصد خريد مبلغ كل اتوبوس از طريق ترك تشريفات تامين نمايد و مبلغ ماليات بر ارزش افزوده را نيز به صورت نقدي از اعتبارات شهرداري واريز نمايد.
سعيد امراللهي مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم در اين جلسه با بيان اينكه از آنجا كه رقم مورد نظر در محدوده اختيارات شهرداري بوده، از اين رو تشريفات در مورد اين لايحه طبق ماده 33 آيين نامه مالي توسط خود شهرداري تصويب شده و نياز به مصوبه شوراي شهر نداشته است، تصريح كرد: انحصاري بودن، قيمت مناسب، تاييد كميته فني و موافقت شركت طرف قرارداد با شرايط ويژه شهرداري از جمله علل مهم براي عزم جدي شهرداري براي خريد اين اتوبوس هاست.
وي همچنين در تبيين علت دو فوريتي بودن اين لايحه نيز گفت: با توجه به اينكه مبلغ 40 ميليارد ريال از هزينه اين كار از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 تامين مي شود و تنها چند ماه بيشتر براي تعيين تكليف آن فرصت باقي نمانده است، اين لايحه به صورت دو فوريتي به شورا ارسال شده است.
اين لايحه پس از كسب راي لازم براي مطرح شدن به صورت دو فوريتي، توانست آراي لازم جهت تصويب را نيز اخذ كند.
اما از ديگر مصوبات اين جلسه، تصويب فرازهاي مهم سند چشم انداز شهرداري قم در افق 1404 بود كه توانست آراي لازم براي تصويب را بدست آورد.
رئيس كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر قم در اين جلسه، قم جهان شهر ديني، پايگاه توحيد و ترويج فرهنگ شيعي تفكر و معارف اهل بيت(ع)، سرشار از هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش و الگوي تمدن نوين اسلامي و تعالي بخش انسان به سوي حيات طيبه را از مهمترين عنوان هاي در نظر گرفته شده براي اين چشم انداز دانست.
حجت الاسلام سيد محمد آتش زر افزود: قم شهري چشم نواز، ايمن و تاب آور مبتني بر معماري اسلامي ايراني در بستر محلات و فضاهاي شهري، شهري خرم، روان و برخوردار از محيط زيستي پايدار، شهري جهاني هوشمند، خلاق و برخوردار از اقتصاد مقاومتي مبتني بر منابع درآمدي پايدار نيز از ديگر فرازهاي اين چشم انداز است.
مصطفي ملايي عضو شوراي اسلامي شهر قم در تبيين چگونگي انتخاب عنوان هاي ياد شده براي اين سند، تصريح كرد: سند چشم انداز قم در افق سال 1404 توسط يك تيم مجرب از داخل و خارج استان در دست تهيه و تدوين است و اين عنوان ها نيز طي حدود سه جلسه بررسي در كميسيون تلفيق آماده طرح در صحن علني شده است.
وي گفت: به طور حتم اين سند بواسطه نقشي كه در بالا بردن روحيه هم نوايي و هماهنگي بين بدنه شهري و دستگاه هاي مختلف دارد، تاثير بسزايي در پيشبرد امور شهري خواهد داشت. ك/4
7403 / 1175

انتهای پیام /*

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «حمايت شوراي شهر قم از تصميم وزير راه براي احياي ايستگاه مركزي مترو» اینجا کلیک کنید.


اشتراک گذاری:
منبع این خبر سایت ( ایرنا ) است و پورتال سیحو در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (sh-47702) را همراه با ذکر موضوع به شماره 50002030405034 پیامک فرمایید
منبع
تمامی حقوق این سایت برای
پورتال سیحو | جدیدترین اخبار ایران و جهان
محفوظ میباشد .